ICT

​​​​ICT is een van de speerpunten van onze school en binnen de Alberdingk Thijm Scholen. Dat zie je terug in onze dagelijkse praktijk: wij maken zeer regelmatig gebruik van de computer. Het computernetwerk op onze school bestaat uit vaste 28 computers. Ruim de helft  daarvan is opgesteld in de gemeenschapsruimte. De andere systemen zijn verdeeld over de groepen en de werkruimtes. We kunnen vanuit elke computer in het netwerk het internet benaderen. 


Laptops

Daarnaast hebben we de beschikking over twee laptopkarren met daarin 28 laptops. Deze worden gebruikt voor het doen van oefeningen op gebied van rekenen, lezen, taal en spelling, maar vooral voor het doen van onderzoek tijdens de IPC lessen en het verwerken van de informatie die gevonden is. De leerlingen kunnen ook onderling communiceren via e-mail en samenwerken aan documenten.

Draadloos

Sinds maart 2015 is in de hele school een draadloos netwerk. Dit geeft de mogelijkheid aan leerlingen om niet alleen in de lokalen van groep 7 en 8 gebruik te maken van de laptops, maar door de hele school. En leerlingen van de bovenbouw kunnen ook af en toe, indien mogelijk en gewenst, gebruik maken van hun eigen devices.
 

​Digitale schoolborden

In alle klaslokalen werken de leerkrachten met digitale schoolborden. Met de kinderen zijn afspraken gemaakt over het gebruik van het internet. Deze zijn vastgelegd in een 'internetprotocol'.
 ​In de verschillende jaargroepen worden korte cursussen gegeven over :    ​​
  • Werken met de tekstverwerker (Word)​
  • Veilig internetten
  • Het maken van een digitale presentatie​​​​

Meer over ICT projecten van Alberdingk Thijm Scholen vind je hier: addedvalue.atscholen.nl​

Een nieuw project in groep 3 en 4: Digital storytelling

Dit schooljaar zijn we in groep 3 en 4 begonnen met het project: Digital Storytelling. Het doel van dit project is dat de leerlingen op een andere manier dan tekenen of schrijven hun verhalen vertellen of ergens verslag van doen waarbij wordt gewerkt met iPads. Samen met de Hummelingschool en de Groot Goylant hebben wij bij ons bestuur een aanvraag gedaan om dit project uit te voeren. Deze aanvraag is gehonoreerd.

Daarom konden we voor onze school 15 iPads aanschaffen. Per school is er een leerkracht vrij geroosterd voor overleg het het maken van speciale leskaarten. Deze kaarten zijn bedoeld als handleiding om kinderen stap voor stap te helpen bij het werken met een aantal apps. Deze leskaarten bevatten zo min mogelijk tekst en zijn zo voor jongere leerlingen goed te begrijpen.

DSCN1095.JPGCAM00305.jpg 

Voorbeelden van de apps waar we nu mee werken zijn: Collage en Book Creator en Comics . Dit zijn apps  voor het maken en bewerken van foto's. We merken dat de kinderen erg snel begrijpen wat de mogelijkheden allemaal zijn. Zo zijn er sinterklaaslijstjes gemaakt, kerstwensen verstuurd, foto's gecombineerd in een plattegrond van de buurt, groeiboeken ontworpen en een stripverhalen van een sprookje gemaakt.

ds2.JPG 

Dit schooljaar zitten we nog in de testfase. De kinderen van groep 3 en 4 proberen de opdrachten uit. Deze kunnen dan zo nodig nog worden aangepast. Ook sluiten we altijd aan bij de leerstof. De iPads worden vooral ingezet in combinatie met de IPC thema's. We hebben ook nog plannen om de filmmogelijkheden van de iPads te gaan benutten. Daarvoor hebben we ook vanuit het project vijf statieven aangeschaft. Zo zal in de toekomst het steeds makkelijker en uitdagender worden voor kinderen om op allerlei manieren verhalen en verslagen vorm te geven.

 

 

Digitaal portfolio 

In de toekomst willen we alle kinderen een selectie van hun werk laten opslaan in een digitaal portfolio. Zo kunnen kinderen en ouders hun ontwikkeling door alle schooljaren volgen. Dit schooljaar zijn we de mogelijkheden hiervoor aan het verkennen en testen. Wordt vervolgd...